Yogjakarta & Karimunjawa

Na een lange treinreis van 7,5 uur komen we aan in Yogja, oftewel Yogjakarta. Onderweg hebben we weer het mooiste landschap gezien. We worden hier opgehaald door Ragman, een vriend van Benny. Ragman zal de komende tijd ook onze chauffeur zijn. We hebben hier nog geen hotel geboekt en gaan op het advies van Benny proberen bij het Wisma Ary’s hotel. Hier is nog plek. De eigenaar is getrouwd met een Japanse vrouw dus de stijl van het hotel is een mix van Indonesisch en Japans. De hotelkamer zelf is in Indonesische stijl maar dan de badkamer.

Dit lijkt wel een kermisattractie! Zo’n gekleurd karretje die ronddraait over een rails op de kermis! Ik heb nog nooit zoiets gezien maar vind het wel erg leuk. Vervolgens bespreken we met Ragman de planning rondom Yogja. Hierna gaan we een hapje eten in de stad en duiken ons bedje in.

Dag 1 Yogja

Als Ragman ons ’s morgens komt ophalen vraag ik hem of het mogelijk is om naar het gemeentehuis te gaan. Ik wil kijken of ik hier wat informatie over mijn oma kan vinden. Ragman zegt hier zelf niet zo veel ervaring mee te hebben maar zal wat voor mij navragen. We beginnen vandaag bij de Kings Palace. Dit paleis wordt nog steeds bewoond door de huidige koning. Een gedeelte van het paleis is toegankelijk voor publiek. Ragman regelt een gids voor ons en die vertelt ons alles over het prachtige paleis. Er hangen schilderijen en stambomen van de vorige koningen waarop zichtbaar is hoeveel kinderen zij hadden. Omdat de afgelopen koningen zo mega veel kinderen hadden is het niet mogelijk om dit op één pagina te zetten. Een paar koningen terug had maar liefst 87 kinderen bij 34 vrouwen. Say what?! Het is erg mooi om te zien en in de loop van de ochtend begint er een traditionele band te spelen.

Wanneer we terug komen vertelt Ragman een vriend te hebben gebeld die mij wel wil helpen naar het zoeken van informatie over mijn oma. De vriend, Wha-Wha, wordt opgehaald en neemt ons mee naar het gemeentehuis van Yogja. Yogja is de grootste stad in de omgeving en hier wordt de meeste informatie van de omliggende steden verzameld. Wha-Wha trekt een nummertje voor me en ik zie dat ik voorlopig nog niet aan de beurt ben. Ik neem plaats tussen alle locals en even waan ik mij in een aflevering van Spoorloos. Na 3 kwartier ben ik aan de beurt en de dame wijst ons binnen 10 seconden weer door naar de eerste verdieping. We gaan naar boven en hier helpt een andere dame mij verder. Zij kan helaas niets vinden en verwijst mij naar het archief. Hier aangekomen staan er wat nieuwsgierige mannen te wachten. Helaas blijken hier geen gegevens van Madiun, de geboorteplaats van mijn oma, aanwezig te zijn. Nu zijn mijn overgrootouders wel in Yogja geboren en ik besluit een gokje te wagen. Ik weet hun geboortejaren en krijg 2 hele oude stoffige boeken, één uit 1871 en één uit 1886.

IMG_4794 (1)

Wat een prachtige boeken zijn dit. De oude geur komt mij tegemoet wanneer ik het boek opensla. De oude papieren voelen vreemd aan en het ouderwetse Nederlandse handschrift is nauwelijks te lezen. Dit wordt een uitdaging. Inmiddels hebben zich meer nieuwsgierige mannen verzameld en nadat ik de volledige namen heb opgeschreven helpen ze mij met zoeken. Ik zoek in het boek van 1871 naar informatie over mijn overgrootvader maar kan niets vinden. Van dit jaar zijn ze helaas ook 60 pagina’s kwijt. Ineens roept één van de mannen “I found it”. We springen allemaal op en op de opengeslagen pagina zie ik inderdaad de naam van mijn overgrootmoeder staan: Suzanna Helena Godschalk. Wat vind ik dit leuk! Ik had nooit verwacht dat ze deze gegevens nog zouden hebben. Ik probeer het oude Nederlandse handschrift te ontcijferen terwijl er zo’n 6 mannen in een kring om mij heen staan en mij nieuwsgierig aankijken.

Ik moet ze teleurstellen dat ik de helft ook niet begrijp. Er is met pen door de originele geboorteakte heen geschreven en dit gebeurde alleen wanneer er iets bijzonders was. De mannen wil erg graag weten wat er staan maar het enige wat ik kan ontcijferen is de omschrijving van de trouwerij van de ouders van mijn overgrootmoeder. De man loopt naar een mega groot scanapparaat en scant de documenten zodat ik ze thuis nog eens goed kan bekijken. De mannen willen nog een foto van mij maken met het boek. Dit is het minste ik wat ik kan doen, aangezien ze geen geld wilden aannemen, en hierna verlaten we het gemeentehuis.

We gaan door Kotagade. Deze wijk staat bekend als de ‘Zilverstraat van Yogja’. Hier zijn tientallen winkeltjes die voor een goedkope prijs zilver verkopen. Wha-Wha leidt ons hier rond en we komen op een traditionele markt. Hij vertelt ons alles over het verschillende eten dat we zien. We lopen een niet toeristische route en zien het echte leven van Yogja. We komen bij de koninklijke begraafplaats en deze mag alleen bezocht worden in traditionele kledij. Ik loop met een dame mee die mij van een traditionele outfit voorziet en zo lopen wij het hele terrein over. We zien de ‘pools’  waar de locals baden omdat zij geloven dat dit heilig water is. Het is namelijk water afkomstig van het paleis. Er is ook een put waar mensen water in flesjes mogen meenemen. Net zoiets als in Lourdes, alleen is het hier gratis.

We lopen nog even door en komen in een prachtig straatje waar de wat rijkere mensen wonen. Een moeder van een vriend van Wha-Wha woont hier en we mogen even naar binnen. Het huis is helemaal van hout en kan, als je zou willen, zo weer verplaatst worden. We lopen nog wat rond en na een lange dag gaan we richting het hotel. De volgende dag is weer vroeg dag!

Dag 2 Yogja

De dag begint vroeg want we worden om 3:45 uur al opgehaald. We gaan de zonsopkomst bij de Borobudur bekijken. Daar aangekomen zien we dat we niet de enige waren die dit hadden bedacht. We kopen onze entreekaartjes en lopen de lange trap naar boven. De zon begint al op te komen en we zien echt een prachtig mooie zonsopkomst!

Na een uurtje te hebben genoten bekijken we de rest van de tempel. De Borobudur is een boeddhistische tempel en betekent letterlijk ‘Boeddhistische tempel op een berg’. De tempel is rond het jaar 800 gebouwd en staat op de Werelderfgoedlijst.

Het is wat heiig maar ondanks dat is er een heel mooi uitzicht. Rond een uur of 7:00 is de Borobudur ook voor de rest van de toeristen geopend en stroomt het vol. Wij hadden speciale tickets zodat je voor openingstijd naar binnen kon. We lopen weer terug naar beneden en vervolgen onze weg naar nog wat andere tempels, onder andere de Prambanan.

We rijden een heel stuk de bergen in en komen aan bij de Merapi Vulkaan. Dit is een actieve vulkaan die eens per 4/ 5 jaar uitbarst. De laatste grote uitbarsting was 10 jaar geleden en alles in de omgeving was verwoest. Ook de plek waar wij op dat moment stonden was weggevaagd. Het is gelukkig helder dus we kunnen de vulkaan goed zien.

We hebben er inmiddels een dag van bijna 12 uur opzitten en we gaan terug naar het hotel. Ragman heeft zijn rust nodig aangezien we om 12 uur ’s nachts weer zullen vertrekken. Wij pakken nog even een taxi naar Malioboro om wat te shoppen en wanneer we terug zijn pakken we onze koffers want Ragman staat alweer klaar.

Karimunjawa

We vertrekken midden in de nacht naar het kleine eilandje Karimunjawa. Dit is een eilandje vlak boven Java en is slechts 71,2 km2. Het is nog niet zo heel toeristisch dus een lekkere plek om even tot rust te komen. Na een rit van 5 uur komen we in Jepara aan. Na nog wat gekletst te hebben met Ragman en zijn vriend die hij had meegenomen, lopen we naar de kade. Hier staan we, samen met een handjevol toeristen, wat locals en een paar geiten, te wachten op de boot. Eenmaal op de boot beginnen we moe te worden. Het zijn erg oncomfortabele stoelen en iedereen ligt hier op matjes op de grond. Ik besluit ook een matje te huren en ga lekker een tukkie doen op de grond.

De boottocht duurt 5 uur en wanneer we aankomen zien we dat we eigenijk Business Class tickets hadden. We hadden dus ook ergens voorin in de boot op wat luxere stoelen de overtocht kunnen maken. Ach ja, ik vond dit ook wel wat hebben. Wanneer we de boot afkomen staat Bram ons op te wachten. De eigenaar van ons vorige hotel bleek ook nog een hotel op Karimunjawa te hebben dus via hem hadden we hier de overnachtingen geregeld. Het is nog 30 minuten rijden vanaf de haven naar het afgelegen hotel. Ze hebben hier slechts 4 bungalows en een paar appartementjes. Wanneer we aankomen worden we hartelijk ontvangen en we zien meteen het prachtige uitzicht. We worden begeleid naar onze bungalow aan het strand en die is echt geweldig! We kijken uit op de zee vanuit ons schattige houten bungalowtje.

De eerste twee dagen doen we he-le-maal niks! Even relaxen en genieten! We luieren wat op het strand en genieten van de zon. Er zijn bijna geen andere gasten en het is hier overdag en ’s avonds stil, muisstil! Je hoort alleen de wind en het geluid van de zee. Heerlijk! Ohja, en ’s avonds het aanslaan van de generator. Het is hier namelijk even ‘back to basic’. Er is hier geen elektriciteit tussen 06:00 uur ’s morgens en 18:00 uur ’s avonds. Kleding wassen met de hand en er was nauwelijks tot geen bereik met de mobiele telefoon. Even afgesloten van de rest van de wereld. ’s Avonds zitten we op onze veranda en geniet ik extra van mijn veel te dure wijn (bijna 20 euro voor een fles) die ik illegaal in Yogja heb gekocht. Het is namelijk verboden wijn te verkopen dus in Yogja en Karimunjawa is geen wijn te krijgen. Gelukkig heb ik via via een flesje kunnen kopen en daar geniet ik dubbel van!

De derde dag huren we een scooter en gaan we het eiland verkennen. De weg is grotendeels onverhard en ligt vol met stenen. Echt doorrijden zit er dus niet in. We komen bij de meeste leuke strandjes en stoppen op mooie uitzichtpunten en zien één van de mooiste zonsondergangen ooit!

We vragen ’s avonds aan het personeel hoe laat we de volgende ochtend vertrekken aangezien we om 07:00 uur met de speedboot terug zouden gaan. De jongen vertelt dat het schema van de boot is gewijzigd. We vragen hem hoe laat de speedboot dan wel vertrekt en dan geeft hij aan dat die helemaal niet meer gaat. Dat kan gewoon allemaal hier. Dus toch weer met de 5 uur durende ferry terug naar de haven van Jepara. Dit keer gaan we wel business class zitten. Ik heb het al snel weer koud in de airco en ik vond de heenreis, ondanks dat ik deze op de grond heb doorgebracht, dan toch wat prettiger 😉

Next destination: East-Jawa.

I’ll keep you posted 🙂

Liefs Roos

3 gedachten over “Yogjakarta & Karimunjawa

1. Weer heerlijk om te lezen Roos. Wat een leuke manier om Indonesië te bekijken. Lekker genieten samen. Kus voor jullie beiden. Liefs mama