East-Jawa

Onze chauffeur Ragman staat ons in de haven van Jepara op de wachten en vanaf daar rijden we door naar Solo. Onderweg stoppen we een aantal keer en zien we de meest mooie rijstvelden. Het is een uur of 7 als we in Solo aankomen en we zoeken daar een hotel. We komen bij een immens groot hotel waar we zelfs zijn verdwaald toen we op zoek waren naar het restaurant.

Madiun
De volgende dag vertrekken we alweer vroeg naar Madiun, de geboorteplaats van mijn oma. We rijden dwars door de bergen en na zo’n 4 uur rijden komen we aan in Madiun. We startten bij het gemeentehuis maar het blijkt al gauw dat hier geen oude gegevens zijn. Onze vriend Wha-Wha had mij de tip gegeven om langs te gaan bij de kerk. Begin vorige eeuw gingen mensen namelijk alleen naar de kerk om een geboorte van een kind te melden. We rijden door naar de katholieke kerk en worden wederom hartelijk ontvangen. De man op ‘kantor’ vraagt mij de naam en geboortedatum van mijn oma en binnen no time is hij terug met een heel oud boek. De registraties zijn hier gedaan op achternaam, dus wat dat betreft beter geregeld dan in Yogja waar we letterlijk het hele boek moesten doorbladeren. De man slaat de bladzijden open bij de ‘G’ en ik bekijk de pagina en ja hoor! Hier staan de geboortegegevens van mijn oma: Christiana E. de Graaff. De namen van haar ouders staan erbij vermeld en de doopdatum. Aangezien de doopdatum erbij staat, komt de man weer met een ander boek waar een tekst in staat die n.a.v. de doop is geschreven. Wanneer ik verder kijk zie ik ook de namen van de 2 broers van mijn oma en de namen van 2 van haar zussen in het boek staan. Echt heel bijzonder dit!

Na uiteraard weer met iedereen op de foto te zijn geweest doen we als bedankje een donatie aan de kerk. Vervolgens krijg ik nog een rondleiding door de kerk die nog steeds in traditionele staat is. Een gek idee eigenlijk, dat mijn oma hier bijna 100 jaar geleden is gedoopt. Ik vind het erg bijzonder om te zien allemaal. Officieel mag hier niet gefilmd en gefotografeerd worden maar er wordt voor ons een uitzondering gemaakt. Na alles te hebben vastgelegd gaan we weer door. We rijden door naar Malang waar we rond 20:00 uur aankomen in ons hotel.

Malang
De volgende ochtend gaan we naar het Malang museum waar we door een wel heel erg enthousiaste medewerker worden rondgeleid. Naast het feit dat hij non stop door vertelt over de geschiedenis van Malang, wil hij ook erg graag foto’s maken. Hij heeft al snel Randy’s telefoon bemachtigd en hij plaatst ons overal en nergens om foto’s te maken. We hebben niet echt iets in te brengen dus voor je het weet staan we in traditionele kledij te poseren in een oud nagebouwd dorp en zitten we vervolgens, een tikkeltje ongemakkelijk, bovenop een hobbelpaard. He just wouldn’t take no for an answer 😉

Hierna lopen we over de vogeltjesmarkt waar we weet ik hoe veel vogels tegelijk horen tjirpen. Wat een herrie! Maar we zien wel de meest mooie en bijzondere vogels. Zou echt iets zijn voor mijn moeder, de vogelliefhebber. Het is inmiddels begin van de middag en we rijden door richting Bromo waar we in het begin van de avond aankomen.

Bromo vulkaan
We vertrekken om 03:30 uur met een jeep richting het uitkijkpunt vlakbij de Bromo vulkaan. Hier zullen we de zonsopkomst gaan bekijken. Er zijn twee uitkijkpunten en we kiezen er voor om bij de wat kleinere, minder drukke, uit te stappen. Het is helaas niet helemaal helder maar toch zien we een prachtig mooie zonsopkomst.

Hierna gaan we met de jeep naar beneden richting de Bromo vulkaan. De jeeps parkeren aan de rand en je kan verder lopen of verder gaan ter paard. Ik wil wel graag een stukje ter paard, Randy gaat lopen want hij durft niet 😉 Ik vond het heerlijk om na jaren geen paard te gereden te hebben, nu weer eens op een paard te zitten.

Ik was al lang en breed bij de start van onze klim aangekomen maar ik moest nog wachten op Randy. Voor iemand die zo goed als gestopt was met roken, is het verdomd moeilijk om in een land als Indonesië, waar praktisch iedereen rookt en waar je ook nog eens OVERAL mag roken, niet te roken. Dus wachtend met een sigaretje kijk ik om mij heen naar de ontzettend grote, nog steeds actieve, vulkaan. Wanneer Randy is aangekomen beginnen we aan onze klim naar boven. Eenmaal boven weet ik niet waar ik moet kijken. Links van me zie ik de enorme rookwolken uit de krater komen en rechts zie ik een geweldig mooi uitzicht!

Dit is toch wel ‘by far’ het mooiste uitzicht dat ik ooit heb gezien. Wauw! Het is inmiddels ook een stuk helderder geworden dus het zicht wordt steeds beter. Wat is dit mooi! We lopen een stukje over de rand van de vulkaan, die overigens best smal is. Ik ga er even bij zitten en geniet van al het moois om mij heen.

Hierna nemen we de niet officiële weg naar beneden en lopen we terug naar de jeep. We rijden terug naar het hotel en de chauffeur wordt onderweg gebeld door Ragman, hij vraagt zich af waar we blijven 😉 We moeten namelijk weer door want we hebben weer een rit van ruim 6 uur voor de boeg.

Ijen Krater
Na een korte nacht, nou we kunnen gerust zeggen avond, van 4 uurtjes slaap, vertrekken we om 12 uur ’s nachts met een jeep naar de Ijen Krater. De Ijen Krater staat bekend om de “blue fire” en die is alleen ’s nachts goed te bewonderen. Om 01:30 uur beginnen we aan de zware en stijle klim naar boven. Het is helder en we lopen in het donker onder een prachtige sterrenhemel in zo’n 1,5 uur naar boven. Onderweg worden we ingehaald door ervaren wandelaars, geheel uitgerust in goede kleding en wandelschoenen. Komen wij aan hoor, op onze Nikies en Vans. Zonder enig profiel onder onze zolen. Nou ja, we moesten maar goed uitkijken en voorzichtig doen.

Het is eigenlijk verboden om naar benden te klimmen maar we gaan toch met onze gids naar beneden. Het is een afdaling van een half uur die best pittig is in het donker. Het is een smalle afdaling met allemaal los liggende stenen dus je moet met de zaklamp goed kijken waar je loopt want met 1 misstap kan je het ravijn instorten. We moeten een gasmasker op, very charming/Breaking Bad look a like, vanwege de giftige gassen die vrijkomen. Eenmaal beneden zien we de bijzondere ‘blue fire”. Het is echt prachtig om te zien en uniek in de wereld.

Verder zien we mannen die zwavel uit de krater halen en deze in manden, gevuld met zo’n 80 kilo, weer naar boven dragen. Dit doen ze meerdere keren per dag en met een gemak alsof het niets weegt. Wij beginnen weer aan de klim naar boven. Er staat een harde koude, uit Australië afkomstige, wind en wanneer we boven zijn ben ik redelijk bevroren. We eten ons meegebrachte ontbijtje en wachten een half uurtje totdat de zon opkomt. Nu wordt ook de prachtige Ijen Lake zichtbaar. Dit is de grootste krater van heel Oost-Java. Echt heel erg mooi!

We beginnen aan de afdaling die trouwens best heftig is voor je knieën. Onderweg zien we andere vulkanen en het prachtige landschap. Heel erg mooi om nu bij daglicht alles te zien wat we op de heenweg in het donker hebben gemist.  Om 08:00 uur zijn we, redelijk kapot, weer terug in het hotel. Ik spring onder de douche om de heftige zwavelgeur van mij af te wassen en we pakken onze spulletjes weer in want we moeten weer door.

De afgelopen dagen waren zware dagen van elke dag vroeg op staan, ‘wonen’ en ‘leven’ op de achterbank van de auto en iedere dag opnieuw onze koffers in- en uitpakken in een ander hotel. Ons dag- en nachtritme is volledig verstoord maar het was het allemaal waard want we hebben wel de mooiste en meest unieke plekken in Oost-Java bezocht. Ik ben redelijk gesloopt maar dat maakt allemaal niets uit because..

Our next destination is: Bali!!! :):)

Liefs Roos

5 gedachten over “East-Jawa

1. Wat heerlijk om te lezen Roos dat jullie zo genieten van alle prachtige natuur die jullie zien. Wat een belevenis! Nu fijn naar Balie! Ben benieuwd om te horen hoe het daar is. Xxx